پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:51 - 1399/10/08

ماجرای نماهنگ «مرد نبرد»/ سرودی که «حاج قاسم» پسندید + فیلم

«مرد نبرد» در سال ۹۶ به سفارش مرکز موسیقی «مأوا» تولید شد و درباره شهید «عماد مغنیه» بود. در آیین رونمایی این قطعه، حاج قاسم سلیمانی حضور داشت و این کار مورد استقبال و علاقه‌اش قرار گرفت.

 

کارگر آنلاین|  «امروز به سرود نیاز داریم، اگر سرود مناسبی متناسب وضع زمانه داشته باشیم که جوان ها در جاهای مختلف بخوانند، تکرار اینها گسترش معارفی است که به آنها نیاز داریم». این سخنان رهبر عظیم‌الشأن انقلاب در بحث لزوم پرداختن به سرود در این مقطع زمانی است. پس از این سخنان رهبر انقلاب به این مساله فکر کردم که آیا در این سیاه‌بازار سنگینِ موسیقی های پاپ با ظاهری فریبنده که سخت جوانان را به خود مشغول داشته، آیا می توان امیدی به ترویج سرود داشت. آیا می توان آثاری خلق کرد که دارای عناصری باشد که جوانان را ترغیب به شنیدن کند؟

شاید باورش برای خودم هم سخت بود که به فاصله اندکی از بیانات رهبر انقلاب، عدد قابل توجهی از آثار شنیدنی در حوزه سرود خلق شد. آفرینش در این حوزه به معنای واقعی هنر است چراکه باید ضمن رعایت اصول جمع خوانی یا کورال سرود، به غایت به مساله زیبایی شناختی و جذابیت احساسی این مقوله پرداخته شود و جمع این دو واقعا سخت است و هر کاری را قابل شنیدن نمی کند. بخصوص در دنیایی که موسیقی به غایت پیشرفته کلاسیک غرب زیر سایه سنگین موسیقی پاپ و رپ و راک و ترنس و هاوس رفته، خلق اثری در قالب و چارچوب مینیمالیستی سرود که شنونده عام و خاص را درگیر کند، کاری بس دشوار و ستودنی است.

سرود «مرد نبرد» یکی از این آثار است که به حق شایسته شنیدن و تقدیر است و ناظر بر این مدعا. اثری که ضمن حفظ عناصر و ارکان سرودی و لحاظ کردن مسائل اعتقادی و حماسی، از جذابیت شنیداری و هیجانی بالایی برخوردار است و شمه ای از آرتیکولاسیون و جمله بندی متنوع را در درون خود داراست.

از همه اینها مهم تر داستان خلق این اثر و مهم تر و مهم تر اینکه شهید حاج قاسم، سردار قهرمان وطن در زمان حیات مبارک و پر افتخار خود، این سرود را دوست داشتند. ازین رو داستان سرود «مرد نبرد» به روایت دو هنرمند دخیل در خلق این اثر، شنیدنی و خواندنیست:

 

 

منبع: فارس
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین